Op bezoek bij Nederlands meesterschilders

Als afsluiting van het thema Nederland gingen de leerlingen van de Renaissanceschool Almere op excursie naar Amsterdam. Na middagen vol creatieve opdrachten waarin de meesterschilders uit de Nederlandse kunstgeschiedenis veelal centraal stonden was het tijd oog in oog te staan met de originele Nachtwacht van Rembrandt in het Rijksmuseum.

Middels een speurtocht volgden de leerlingen het spannende avontuur tussen onder anderen schilderijen, scheepsmodellen, wapens en poppenhuizen. Grote werken van Rembrandt, Van Gogh, Vermeer, Frans Hals en Jan Steen werden herkend aan hun karakteristieke stijl.

Nadat alle antwoorden gevonden waren en de prijs voor de juiste oplossing geïnd was lag de boot voor de rondvaart door de grachten al te wachten. Alle kenmerken van onze hoofdstad waarover de leerkracht zo uitbundig verteld had konden hier geobserveerd worden: de grachtengevels, de hijsbalken, de bruggetjes en ‘dansende huizen’ die door verzakkingen schots en scheef staan.