Op bezoek bij de boer

Als onderdeel van het thema ‘Nederland’ gingen de leerlingen van de Renaissanceschool Almere op bezoek bij de boer. De boerin gaf een rondleiding door de stallen met de koeien en de kalfjes en liet het verschil tussen hooi, stro en kuilgras zien. Vol verwondering werd de melkmachine bestudeerd, waar de koeien op eigen initiatief gemolken konden worden.

Daarna mochten de leerlingen zelf aan de slag. De verse melk werd stevig geschud totdat er roomboter ontstond. Hun zelfgemaakte boter konden ze op een plakje ontbijtkoek smeren en proeven. Een hele leerzame, maar ook vooral lekkere ervaring.

De koeien moeten goed verzorgd worden. Voor één van de koeien was het tijd voor een wasbeurt. De leerlingen hebben haar van boven tot onder geborsteld en afgespoeld, wat zag ze er daarna weer fris uit!

Op de boerderij leven niet alleen koeien. Ook de kippen kregen een bezoekje. Wat eten kippen eigenlijk? En waar hebben ze hun eitjes verstopt? De boerin kreeg veel hulp bij het rapen van de eieren. Dankbaar beloofden de kinderen gauw nog eens langs te komen. Van eigen ervaringen leer je zo veel meer.